lördag 20 december 2008

Apropå en..., nej, två skor

Om Al-Zaidi är en hjälte då är jag också en sådan ++ : idag kastade jag mina gamla skor och dessutom fick träff/ mål i soptunnan. Men på riktigt nu, om han slängde en sko då visar det bara att han inte kunde kontrollera sin vrede och tog till våld. Man kan inte protestera mot våld med våld. Är inte detta handlande skrattretande motsägelsefullt? En sko för en riktig idé, eller en riktig och originell fråga, hel utanför de vanliga gamla visor och som ett nytt ljus i mörkret… Gode gud, bara en sko blev det och dessutom med ett håll i sulan säkerligen
Om man rättfärdigar denna ociviliserade handling legitimerar man likadant beteende hos alla de som på nåt sätt känner sig kränkta av någon. Inser man inte hur kontraproduktivt detta agerande blir? Det begränsar andra journalisters möjlighet att i framtiden ställa makthavare mot väggen, om man någon gång gjorde det, självklart. Det öppnar en dörr med ytterligare våldsamheter runt hörnet. Muntazer al-Zaidi har sänkt ribban. Han borde ha ”arbetat hemma” den dag.
Men samtidigt, och det är vitsen på det hela, visar inte Al-Zaidis handling att det faktiskt skett en förändring i Irak? Att nu får irakiska medborgarna uttala sina åsikter och leka rebell ?
Vad hade hänt om han kastat sina skor på Saddam? Hade han överhuvudtaget kastat sina skor på Saddam? Nej! Tyvärr kastades skorna utifrån och på riktigt. Då befriades Irak. Tusentals liv och skor vilar där för alltid. Tack vare det blomstrar ett ny fritt land och tråkigt nog chansen att få kasta skorna och döda på varandra i samma profets namn!
Det känns för hårt. Jag skrev till Tomten att jag önskade mig att Han tappade ett par tjocka feta stövlar på de otacksamma blinda och våldsamma överlevande dinosaurier under Hans kommande resor världens runt!
God Jul och Gått Nytt År!

1 kommentar:

... sa...

Det är inte många som kommer hit och läser, eller hur?